SELASA, 24.4.2012
Pada tarikh ini, semua pelajar PISMP sem 3 tahun 2012 melalui `Bengkel Etikat dan Sosial di dewan kuliah A.
Bengkel ini bermula dari pukul 8 mlm dan berakhir pada pukul 11 mlm. Bengkel ini disampaikan oleh
Encik Ahmad Yani Bin Mat Yusof iaitu Ketua Unit Kokurikulum IPG Kampus Tengku
Ampuan Afzan. Beliau menerangkan tentang pelbagai perkara contohnya maksud
etika, protokol dan bagaimana etika dan protokol di dalam sesuatu majlis. Antara perkara yang
diberitahu oleh beliau adalah, Protokol
berasal daripada perkataan Yunani iaitu “protos” yang bermakna yang “pertama”
dan “kolla” bermaksud “pelekat”. Zaman
dahulu protokol merujuk kepada sehelai kertas yang ditampalkan kepada suatu
dokumen ataupun undang – undang untuk memastikan kesaktiannya. Zaman sekarang
protokol boleh merujuk kepada “
peraturan” bagi sesuatu majlis rasmi ataupun bukan rasmi.
Protokol yang diterangkan oleh beliau melibatkan pelbagai
aspek, contohnya Jawatankuasa, Tempat Majlis, Penyediaan Senarai Jemputan,
Aturcara Majlis, Kesesuaian Pakaian Dalam Majlis, Penulisan Dan Pengedaran Kad
Jemputan, Pemilihan Menu, Susunan Keutamaan, Panggilan Hormat, Susunan Tempat
Duduk, Pengacaraan Majlis Formal, Penyediaan
Aturcara Pentadbiran, Peranan Penyambut
Tetamu, Raptai, Persiapan Dewan dan Post-Mortem. Pada pendapat saya, penerangan
beliau bagi setiap aspek di atas cukup ringkas tetapi padat. Antara perkara
yang titik beratkan oleh beliau adalah pemilihan jawatankuasa. Kata beliau,
untuk memilih ahli jawatankuasa, pemilihan perlulah dilakukan dengan bijak
kerana kejayaan sesuatu majlis itu terletak kepada kesungguhan dan
kebijaksanaan ahli jawatankuasanya.
Di samping itu, beliau juga mengutarakan tentang aturcara
majlis. Kata beliau, aturcara majlis haruslah disusun dengan baik mengikut
majlis tersebut sama ada Peringkat Antarabangsa, Peringkat Kebangsaan,
Peringkat Negeri, Peringkat Daerah
ataupun Peringkat Agensi. Kelicinan pergerakan majlis akan menjimatkan
masa dan tenaga semua pihak.
KHAMIS, 26.4.2012
-AWAL-
Kelas saya iaitu PISMP BM1/PJ/PSV bersama-sama dengan
kelas PISMP MT dan PISMP PS telah menjalani amali Bina Insan Guru di Sekolah
Kebangsaan Tanah Rata, Cameron Highlands. Tugasan yang kami perlu laksanakan
adalah khidmat komuniti dan berfokus kepada membuat mural. Kami tiba di Sekolah
lebih kurang jam 10.10 pagi. Kehadiran kami dijemput oleh Guru Besar SKTR iaitu
Encik Ismail Bin Abu Bakar (gambar sebelah kiri di atas). Beliau amat
mengalu-alukan kedatangan kami ke SKTR. Pihak beliau telah sedia maklum tentang
kedatangan dan maklumat tentang tugasan kami di SKTR, oleh itu beliau telah
memberi tugasan kepada kami mengikut tiga kumpulan iaitu kumpulan membuat
mural, kumpulan mengemas perpustakaan dan kumpulan mengemas bilik seni.
Bilangan
kami semua adalah 45 orang. Justeru itu, kami membahagikan 35 orang untuk
kumpulan membuat mural, 5 orang untuk kumpulan mengemas perpustakaan dan 5
orang untuk kumpulan mengemas bilik seni. Selepas sarapan iaitu lebih kurang
jam 11.15 pagi, kami semua mula bergerak ke tempat tugasan masing-masing.
Saya mengambil
inisiatif untuk terlibat di dalam ketiga-tiga kumpulan. Bagi saya setiap
tugasan dan tanggungjawab itu mempunyai manfaat dan pengalamannya yang
tersendiri. Oleh yang demikian, saya sebagai bakal guru di masa hadapan, berasa
amat rugi sekiranya saya tidak mengambil setiap pengalaman dan manfaat ini.
Kesihatan dan tenaga saya pada ketika ini adalah di dalam kondisi yang cukup
baik, maka tidak rugi bagi saya mengerah setiap keringat tenaga untuk membuat
semua tugasan ini.
-SEMASA
-
Gambar-gambar
di atas menunjukkan tempat mural di buat
ketika proses membuat mural di jalankan. Kami ditugaskan untuk membuat
mural di dua bahagian dinding makmal komputer SKTR. Kami membuat keputusan
untuk membuat dua mural besar kerana di antara dua dinding itu terdapat
pembahagi. Mural yang kami buat bertemakan
teknologi komputer. Bahan-bahan untuk membuat mural ini adalah disediakan penuh
oleh pihak SKTR.
Proses membuat mural kami ini
diketuai penuh oleh kelas saya ( PISMP BM 1) , kerana mereka saya asas
kemahiran seni yang dipelajari ketika di pra persediaan dahulu. Kedua-dua kelas
yang lainnya langsung tidak mempunyai asas kemahiran seni. Oleh itu, wakil
kelas saya BM 1 ini telah merangka dan membentuk mural menggunakan teknik `free
hand’ manakala ahli kelas lain hanya tolong mewarnakan sahaja.
Ketika proses mengecat ini, kami telah membina beberapa
kumpulan kecil untuk mengecat dalam satu-satu masa kerana ruang untuk mengecat
memang terhad. Sekiranya 35 orang bergerak sekali, mungkin akan berlakunya
kesilapan atau kecuaian di dalam mengecat. Di samping itu, dengan terbahaginya
kumpulan-kumpulan kecil, kami juga dapat berehat dan bersolat secara
bergilir-gilir tanpa mengganggu proses mengecat mural. Bagi saya sendiri
sebagai salah seorang ahli mewarna, saya rasa seronok kerana walaupun saya
masih tidak pandai melukis dan melakar mural, sekurang-kurangnya untuk mengecat
mural tiada masalah.
Dengan wujudnya sistem kumpulan-kumpulan kecil ini, saya
juga dapat bergerak kesemua tempat tugasan iaitu ke perpustakaan dan bilik
seni. Saya bergerak ke perpustakaan selepas bahagian saya mengecat telah siap.
Apabila saya berjaya siapkan tugasan di perpustakaan, saya lari sekejap untuk
makan dan bersolat. Selesai sahaja solat, saya terus bergegas ke bilik seni
mula untuk mencari kerja. Walaupun tugasan di perpustakaan dan bilik seni
tidaklah sesusah mana, namun saya tetap berpuas hati kerana saya dapat melihat,
menilai dan mengambil iktibar dari kekurangan dan kelebihan perpustakaan dan
bilik seni SKTR.
Selain itu, saya juga berasa cukup teruja dan gembira
apabila melihat gelagat rakan-rakan di dalam proses menyiapkan setiap tugasan
yang diberikan. Mereka semua cukup profesional kerana dari mata kasar saya,
setiap seorang dari mereka cukup bersungguh-sungguh, bersemangat dan langsung
tidak mahu mencuri tulang ketika membuat tugasan masing-masing. Hal ini
membuatkan saya agak terkejut disamping menaikkan motivasi diri saya untuk
lebih bersemangat dan gigih untuk mengecapi kesempurnaan tugasan saya. Saya
juga menjadi lebih yakin untuk berkerjasama dengan rakan-rakan yang berlainan
bangsa dan jantina.
-AKHIR
Di dalam jadual kami, tercatat
bahawa majlis penutup bermula pada jam 4 ptg. Pada anggaran asal kami, untuk
menyiapkan 2 mural dalam masa 5 jam agak
mustahil kerana mengikut pengalaman saya, untuk menyiapkan 2 mural menggunakan
teknik `free hand’ sekurang-kurangnya mengambil masa selama sehari suntuk.
Walau bagaimanapun, Alhamdulilah, hasil kerjasama dan kesungguhan semua pelajar
PISMP sem 3 di SKTR, akhirnya semua tugasan termasuklah mural dapat disiapkan
sebelum jam 4 ptg. Kami bukan sahaja
sempat menyiapkan semua tugasan malahan kami juga turut sempat membuat sesi
bergambar, buktinya gambar-gambar di atas.
Tepat jam 4.15ptg, kami semua
telah memulakan majlis penutup kami. Majlis ini disertai En. Johari Bin
Bapokutty selaku wakil IPGKTAA, En. Ismail Bin Abu Bakar selaku Guru Besar SKTR
serta guru-guru SKTR. Saya sendiri mewakili semua pelajar PISMP sem 3 di SKTR
untuk memberikan sedikit ucapan. Bermula dengan ucapan saya, saya mewakili
sahabat-sahabat mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak SKTR kerana sudi
membantu kami di dalam menjayakan program BIG fasa 3 untuk tahun 2012
Saya juga mewakili sahabat-sahabat
memohon keampunan dari hujung rambut ke hujung kaki sekiranya sepanjang
kehadiran kami di SKTR ada membawa pelbagai masalah dan kekurangan kepada pihak
SKTR. Selepas saya mengakhiri ucapan saya, En. Ismail pula berucap mewakili
pihak SKTR. Beliau mengucapkan terima kasih pihak beliau kerana sudi memilih
sekolah beliau untuk menjalani BIG dan beliau juga memohon ampun atas segala
kekurang dari pihak beliau. Beliau amat berharap semoga pihak IPGKTAA sudi
bertandang lagi ke SKTR tidak kisah dengan apa jenis program sekali pun,
Sebagai rumusan dari diri saya
sendiri, sepanjang hari di SKTR, secara jujurnya adalah suatu yang amat
memenatkan. Saya akui, keletihan yang dialami masih terasa sehingga ke malam
harinya. Namun begitu, segala manfaat dan pengalaman yang saya dapati sepanjang
saya di SKTR amat berbaloi dengan kepenatan yang saya rasai. Saya tidak berasa
sakit hati, tetapi saya berasa cukup bersyukur dan puas hati dengan segala yang
saya dapati sepanjang hari di SKTR. Saya amat berharap semoga segala apa yang
saya dapati di dalam BIG fasa 3 ini, dapat saya gunakan semula di masa saya
menjadi guru kelak,Insyallah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan