Peranan Sekolah Dalam Merealisasikan FPN


Peranan sekolah begitu besar dalam melaksanakan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Sekolah merupakan institusi formal pertama di mana murid-murid memperoleh  ilmu dan kemahiran asas. Sekolah juga adalah tempat pemupukan minat setiap murid untuk terus mencari ilmu dan selanjutnya memberi sumbangan kepada khazanah ilmu yang sedia ada. Tambahan pula, di sekolah juga bakat serta potensi murid-murid dapat diasah dan juga dicungkil seterusnya diperkembangkan untuk masa hadapan murid-murid. 

Pihak pengurusan sekolah perlu memainkan peranan yang penting bagi memperkembang lima aspek utama iaitu aspek fizikal, aspek sosial, aspek perkembangan intelek, aspek rohani dan juga aspek jasmani murid-murid ketika di sekolah. Aspek fizikal merangkumi perkara-perkara seperti kebersihan kawasan sekolah, keselamatan anggota-anggota sekolah, kemudahan-kemudahan sekolah yang lengkap, keselesaan yang kondusif untuk pengajaran dan pembelajaran dan juga keindahan sekolah.  Di Sekolah Sekolah Kebangsaan Sri Labis, Labis mempunyai tukang kebun yang sentiasa menjaga kebersihan sekolah dan kawasan sekolah sentiasa kelihatan bersih dan cantik. Ketika saya berada di sekolah, kebersihan sekolah sangat memuaskan dan tukang kebun sangat peramah dengan semua guru. 

Selain kebersihan sekolah, keselamatan anggota dan juga sekolah juga dijaga dan dititikberatkan. Terdapat beberapa orang yang bertugas sebagai pengawal disekolah dan juga terdapat satu pondok pengawal di hadapan pintu masuk utama kawasan sekolah. Pengawal sekolah tidak sombong dan apa sahaja pertanyaan kita akan dijawab dengan elok dan juga sopan. Tambahan pula, kebanyakan kemudahan disediakan dengan baik.

Dari aspek sosial pula, ia merangkumi perkara-perkara yang berkaitan dengan keharmonian di antara anggota-anggota sekolah seperti budaya hormat-menghormati dan mengucap salam, kerjasama, rasa tanggungjawab, perpaduan, kemesraan dan keadilan. Selama berada di SK Sri Labis, Labis  anggota sekolah sangat menjaga pergaulan dan peramah dengan pelawat seta tidak sombong. 

Seterusnya aspek perkembangan intelek. Ia merangkumi aspek budaya ilmu seperti semangat mahu belajar sama ada dalam bilik darjah atau di perpustakaan sekolah. Sebagai contoh, sekolah memainkan peranannya melalui penganjuran program-program akademik seperti Program Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM) dengan tujuan membudayakan aktiviti membaca dalam diri murid-muridnya. Program ini secara tidak langsung dapat mengembangkan daya pemikiran murid sama ada kritis atau kreatif. Menurut Ee (1994), tamadun atau bangsa hanya dapat dibina melalui masyarakat yang mengamalkan budaya ilmu. Cara utama membina budaya ilmu ialah melalui amalan tabiat membaca yang berterusan. 

Seterusnya adalah aspek rohani. Aspek ini juga penting bagi anggota sekolah untuk mengamalkannya. Kita dapat lihat apabila sukatan pelajaran bagi sekolah rendah mempunyai mata pelajaran agama islam. Mata pelajaran ini dapat memberi banyak ilmu dan dapat menyedarkan murid-murid dan membuatkan mereka supaya percaya dengan kewujudan Allah serta bersyukur atas segala nikmat yang telah dikurniakan. Tambahan pula, murid-murid di sekolah perlu ditanamkan dalam diri mereka nilai-nilai murni supaya mereka lebih menghormati antara satu sama lain dan dapat menjalinkan hubungan yang baik antara sesama manusia.

Aspek yang terakhir adalah aspek jasmani. Pihak sekolah perlu terapkan aspek ini dalam kalangan murid-murid sekolah supaya mereka akan sedar tentang kepentingan kesihatan fizikal mereka. Tambahan pula, mata pelajaran pendidikan jasmani dan kesihatan telah diajar di sekolah rendah. Contohnya setiap tahun, sukan tahunan perlu dijalankan memenuhi keperluan pendidikan. Tambahan pula daripada sukan, guru-guru dapat mencungkil, mengembangkan dan juga mengasah bakat serta potensi yang terpendam dalam diri murid-murid. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

statistics

karyafarhana. Dikuasakan oleh Blogger.

Subscribe Box

Subscribe Here

Sign up here with your email.

Contact

Nama

E-mel *

Mesej *

Pengikut

click me to reveal the contact form

Get in touch with us:

Nama

E-mel *

Mesej *

LAMAN SESAWANG INI TELAH DITUTUP

Laman ini adalah projek semasa IPG,

segala data sebelum ini kami mohon maaf atas kecuaian kami