Implikasi Dapatan Kajian Kepada Proses Pengajaran Dan Pembelajaran


Hasil daripada dapatan kajian terhadap proses pengajaran dan pembelajaran, beberapa implikasi telah dikenal pasti. Implikasi-implikasi ini dapat dibahagikan kepada dua aspek, iaitu implikasi berdasarkan teori perkembangan fizikal kanak-kanak dan implikasi terhadap teori perkembangan kognitif kanak-kanak. 

Peringkat awal kanak-kanak biasanya bermula sekitar umur 6 hingga 7 tahun. Pada peringkat ini, kadar pertumbuhan fizikal kanak-kanak perlahan jika berbanding dengan pertumbuhan pada tahun pertama kanak-kanak tersebut. Hasil kajian menunjukkan kadar perkembangan kanak-kanak perempuan pada peringkat ini lebih cepat daripada perkembangan kanak-kanak lelaki. 

Bagi implikasi terhadap perkembangan fizikal kanak-kanak pada peringkat awal sekitar umur 6 hingga 7 tahun ini, guru-guru dinasihatkan agar membantu kanak-kanak tetapi hanya setakat mana yang perlu. Bantuan yang berlebihan akan menyebabkan pergantungan kanak-kanak kepada ibu bapa atau guru dan menimbulkan perasaan kurang yakin untuk melakukan sesuatu dengan sendiri. Di samping itu, kanak-kanak pada tahap ini akan berkembang pada tahap berbeza. Kanak-kanak juga agar aktif pada peringkat ini. Maka, guru harus menyediakan aktiviti bermain seperti permainan bola dan berlari dan mengambil kira perkembangan otot, khususnya otot-otot kecil yang belum sempurna.
Manakala, implikasi terhadap teori perkembangan kognitif kanak-kanak pada peringkat awal ialah mereka harus diberikan peluang untuk melakukan ‘hands-on’ terhadap sesuatu kemahiran. 

Jika mereka diberikan peluang ini, keyakinan mereka akan dapat dipertingkatkan dan mereka juga mampu untuk berdikari dengan kemahiran yang mereka kuasai. Seterusnya, guru harus menyediakan pengalaman pembelajaran yang pelbagai. Selain dalam lingkungan bilik darjah atau taska, guru perlu membawa murid-murid untuk merasa pengalaman di luar bilik darjah. Hasil dapatan kajian, kanak-kanak pada peringkat ini mudah untuk mengingati setiap peristiwa yang mereka alami dan lalui, jika pengenalan flora dan fauna diberikan kepada mereka, ingatan dan fikiran mereka akan kaya dengan pengalaman yang diberikan oleh guru yang terbabit.

Hasil dapatan kajian perkembangan fizikal kanak-kanak dalam lingkungan 8 hingga 10 tahun pula berbeza kerana pada peringkat ini, kadar pertumbuhan kanak-kanak stabil dan tidak pesat. Pada umumnya kanak-kanak berupaya untuk fokus kepada aktiviti yang diberikan kepada mereka. Bagi implikasi terhadap perkembangan fizikal kanak-kanak dalam lingkungan 8 hingga 10 tahun iaitu guru harus mengajar kanak-kanak bermain alat muzik seperti piano atau biola dan sebagainya. Kanak-kanak lelaki pula lebih cenderung ke arah permainan lasak seperti permainan di padang. Selain itu, aktiviti senaman dan pemakanan yang sesuai perlu diterapkan agar saiz, berat badan dan rakan sebaya tidak akan menimbulkan sebarang masalah sosial dan penyesuaian.

Manakala, implikasi terhadap teori perkembangan kognitif kanak-kanak pada peringkat kedua pula ialah kanak-kanak harus diajar dengan menggunakan bahan yang konkrit terutama untuk belajar kemahiran baru. Bahan-bahan konkrit ini mestilah mempunyai ciri-ciri yang boleh menarik perhatian mereka. Sebagai contoh, model-model tiga dimensi 3D seperti haiwan dan tumbuhan boleh membantu kanak-kanak mengaitkannya dengan pengetahuan sedia ada mereka. Implikasi lain terhadap proses ini ialah kanak-kanak harus diberi peluang untuk memanipulasi dan menguji objek-objek yang diajar. Sebagai contoh, satu eksperimen telah dijalankan dalam subjek sains seperti mengkaji keperluan cahaya matahari untuk proses fotosintesis tumbuhan.

Peringkat awal remaja ialah 11 hingga 12 tahun, hasil dapatan kajian menunjukkan kadar pertumbuhan dan perkembangan mereka adalah cepat dan pesat, sama seperti kadar perkembangan semasa bayi. Perubahan fizikal seperti ketinggian, saiz dan bentuk badan mula ke arah dewasa tetapi remaja perempuan cepat mencapai akil baligh berbanding dengan remaja lelaki. Akil baligh menandakan kematangan daripada segi seksual. Maka implikasi terhadap perkembangan fizikal iaitu guru  digalakkan menyediakan kursus, ceramah tentang aktiviti seksual dan sistem pembiakan agar remaja mengetahui aspek-aspek perubahan fisiologi yang berlaku dalam diri mereka, serta guru juga perlu menyediakan ruang pertanyaan untuk mereka tentang perubahan yang sedang berlaku dalam diri mereka agar mereka dapat membuat pilihan yang tepat.

Seterusnya, guru juga boleh menyediakan latihan untuk membantu remaja membina daya tenaga dan daya tahan. Oleh sebab remaja pada peringkat ini lebih sensitif terhadap perubahan fizikal dan bentuk badan, adalah wajar mereka juga diberi kesedaran tentang gaya hidup sihat terutama dari segi pemakanan, senaman dan mengelakkan aktiviti-aktiviti yang negatif seperti merokok dan mengambil dadah.

Manakala, implikasi terhadap teori perkembangan kognitif pada peringkat awal remaja ialah remaja boleh menggunakan bahan konkrit untuk mengilustrasikan konsep yang lebih kompleks. Sebagai contoh, penggunaan bahan 3D, model, carta, rajah, pengalaman pelajar sendiri sebagai permulaan kepada pengajaran yang lebih kompleks.

Selain itu, guru harus memberi peluang kepada pelajar untuk meneroka alternatif penyelesaian dan membuat hipotesis. Dengan pendedahan yang diberikan pada peringkat sebelum ini, guru perlu memberi lebih banyak peluang kepada pelajar menyelesaikan masalah mereka dengan sendiri. Guru juga perlu menggalakkan pelajar untuk berfikir secara kritis dan kreatif. Semasa pengajaran berlaku di dalam kelas, guru boleh menyuruh pelajar untuk meneroka dan mengkaji sendiri konsep yang luas dan tidak hanya terikat dengan fakta-fakta. Setelah itu, guru harus menerima pendapat yang diberikan oleh pelajar serta guru perlu membimbing pelajar untuk belajar menerima pendapat orang lain.
Kesimpulannya, perkembangan kanak-kanak sangat penting untuk dipelajari dan di terokai oleh setiap guru dan bakal guru agar mampu menjadikan pengajaran dan pembelajaran yang lebih menarik dan mudah difahami.

AMALAN GURU DI DALAM BILIK DARJAH

Pada peringkat awal, murid-murid akan membuat berbagai tanggapan atau persepsi terhadap guru yang akan masuk ke kelas mereka. Mungkin murid-murid sudah tahu tentang latar belakang guru itu secara tidak langsung sebelum ini, kerana mereka sudah dua atau tiga tahun belajar di sekolah ini cuma belum pernah belajar dengannya. Sebaliknya terdapat juga murid langsung tidak tahu tentang guru itu, kerana dia mungkin murid yang baru di sekolah itu atau murid ini hanya tahu guru yang mengajarnya sahaja. Terdapat beberapa amalan yang boleh diamalkan oleh guru semasa berada di dalam bilik darjah, di antaranya: 

Berkenalan dengan murid yang akan diajari adalah suatu amalan yang tidak boleh diabaikan kerana penilaian murid ke atas diri guru pada hari pertama akan diterjemahkan terus ke dalam minda mereka tentang perwatakan guru itu. Murid bertanggapan guru itu garang jika guru itu bermula dengan watak tegas. Murid juga mungkin bertanggapan guru ini boleh dipermainkan kerana perwatakan yang tersangat lembut atau tidak serius.

Semasa inilah guru perlu memainkan peranan yang cukup bijak bagi menawan hati mereka seperti memuji mereka dengan kata-kata yang menggambar guru itu amat sayang kepada mereka. Ketika itu juga guru berusaha dengan kata-kata bersemangat dan menampakkan kesungguhan untuk menjadikan mereka murid yang berjaya, murid yang baik, murid yang memiliki keyakinan diri yang tinggi. 

Selain itu, guru juga perlu memperincikan bahan-bahan yang perlu disediakan oleh mereka dan bahan yang akan disediakan oleh guru sendiri supaya murid mengetahui bahawa gurunya bersedia untuk mengajar mereka. Jika sekiranya menjadi guru kelas berkenaan maka kesediaan guru untuk menjadikan kelas ini lebih ceria dan menarik menjadikan murid-murid berkeyakinan terhadap gurunya itu.

Mengenali nama setiap murid di kelas tersebut adalah salah satu amalan yang baik. Murid akan menampakkan lebih mesra jika disebut nama mereka semasa berkomunikasi. Berbagai cara yang boleh dilakukan oleh guru untuk mengingati nama-nama mereka seperti bertanya nama setiap kali hendak bercakap dengan mereka, atau memasukkan foto-foto mereka dalam komputer peribadi untuk diingat setiap hari. Dalam masa yang singkat guru dapat mengingati semua nama mereka.

Di samping itu, guru juga boleh menyatakan beberapa ganjaran yang akan diberikan kepada murid jika mereka bersedia untuk memberi kerjasama semasa pengajaran dan pembelajaran berlaku atau pencapaian kemajuan murid bertambah baik dari masa ke semasa, seperti berjanji untuk bawa mereka ke tempat perkelahan atau lawatan ke mana-mana atau berjanji untuk menghadiahkan sesuatu. Malah guru sewajar menunaikan janji-janji itu supaya murid tidak kecewa dengan sikap guru yang dianggap berpura-pura itu. 

Seterusnya, guru perlu memahami modul pengajaran dan pembelajaran yang bermula dengan set induksi, perkembangan isi mengikut aras serta menggunakan kaedah dan teknik yang sesuai, penerapan prinsip-prinsip Islam Hadhari, rumusan, tugasan dan ulasan kendiri. Sebagai contoh amalan, biasanya apabila loceng berbunyi, guru akan masuk ke bilik darjah berkenaan atau murid-murid datang ke Bilik Pendidikan Islam. Ketika ini guru menunjukkan sikap kesungguhan untuk masuk ke kelas itu, dengan gaya berjalan yang laju serta membawa beberapa bahan yang diperlukan atau menjemput mereka supaya bergerak pantas ke Bilik Pendidikan Islam. 

Apabila melangkah masuk teruskan memberi salam, mereka bangun dan membaca doa dengan ikhlas serta khusyuk merupakan salah satu amalan guru semasa berada dalam kelas supaya mendapat keberkatan Allah SWT sebelum memulakan kelas. Selepas itu, guru meminta mereka bersihkan kelas, kemaskan diri, meja, kerusi, dan apa sahaja yang kelihatan tidak menceriakan sebagai suatu cara untuk mendidik dan memperadabkan mereka sebelum mereka menerima pelajaran.

Guru juga perlu mengamalkan sikap bertanya, seperti ‘apa khabar semua’, ’ada yang sakit atau yang tidak sihat’, ‘siapa yang ada apa-apa masalah’. Pertanyaan-pertanyaan dan kata-kata begini adalah sentuhan awal supaya mereka seronok dengan kedatangan guru itu. Guru memuji dengan perkataan, ‘bagus’ supaya murid merasakan mereka dihargai, dan cuba berjenaka dengan mereka seperti memberi satu teka-teki dan sebagainya.

Seterusnya, guru juga boleh memulakan pelajaran dengan menunjukkan sesuatu, atau menceritakan satu cerita pendek atau apa sahaja sebagai set induksi. Apabila sesuatu tajuk disentuh, guru cuba bertanya tentang beberapa pengalaman mereka yang ada kaitan dengan tajuk berkenaan. Murid-murid membuka buku teks bagi tajuk berkenaan, nota tambahan yang disediakan guru sebagai ‘hand out’, dan kertas A4 untuk dibuat peta minda. Guru juga mempamerkan bahan maklumat melalui ‘slide’ yang di tayang dengan bantuan ‘LCD’ atau menggunakan teknik-teknik yang lain.

Selain itu, guru boleh juga berbincang dengan murid secara bersahaja, tentang tajuk yang dipelajari, murid berbincang sesama mereka, membuat peta minda, bersoal jawab, guru memberi persoalan untuk diselesaikan oleh murid sendiri, murid membuat aktiviti kumpulan, guru membuat penilaian mengikut aras, dan berbagai aktiviti lain yang boleh merangsangkan minat murid. Di samping itu guru sentiasa berjenaka dan memberi perangsang serta memuji sebagai penghargaan bagi semua kerja yang sedang mereka lakukan. Guru sepatutnya tidak menyampaikan ilmu secara sehala, dari awal hingga akhir kerana teknik ini ternyata membosankan murid. Peranan otak kiri dan otak kanan perlu diseimbangkan. Otak kiri memberi penekanan kepada bahasa, rumusan matematik, logik, urutan, nombor, analisis dan lirik lagu. Otak kanan memberi penekanan kepada bentuk dan corak, manipulasi ruang, imaginasi, angan-angan, dan rentak lagu. Maka peranan guru memastikan kedua-dua otak itu berfungsi dengan baik.

Apabila mereka seronok dengan pembelajaran seperti ini menjadikan mereka terasa masa berada di kelas terlalu sebentar dan kadang-kadang mereka akan terus berada di kelas ini walaupun loceng telah berbunyi kerana kemungkinan selepas ini tiada guru yang datang ke kelas mereka. Amalan guru untuk bermain atau berinteraksi bersama mereka semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan menjadikan mereka semakin berani mengeluarkan berbagai idea secara spontan dan berani bertanya tentang perkara-perkara yang mereka tidak faham sebab mereka tidak merasa tertekan dan hati dan perasaan mereka sentiasa tenang. Mereka sendiri memahami apa yang terkandung dalam buku, guru hanya bertindak sebagai fasilitator yang hanya menekan aspek-aspek tertentu dalam kandungan itu.

Bagi murid-murid yang tidak menguasai bacaan al-Quran, guru boleh menggunakan amalan yang lebih berhemah. Contohnya, menjemput mereka berkumpul di suatu bilik yang tidak disertai oleh murid-murid lain. Guru memberi semangat, perangsang, serta menceritakan kelebihan-kelebihan apabila boleh membaca al-Quran.

Guru boleh meminta pandangan mereka tentang cara yang kehendaki supaya mereka boleh mereka lakukan dan matlamatnya mereka boleh membaca al-Quran. Guru juga memberi cadangan, misalnya, guru memberi jaminan kepada mereka bahawa mereka boleh membaca al-Quran jika mereka mengikuti teknik dan kaedah yang akan di bawa oleh gurunya itu tetapi mereka hendaklah melakukan latihan berterusan di rumah atau di luar bilik darjah. Gabungan kaedah Iqrak, Qiraati dan Hattawiyah boleh digunakan tetapi guru hendaklah sentiasa memantau perkembangan mereka dengan memberi galakan, pujian, ganjaran, penghargaan berterusan. Murid-murid ini kadang terasa malu disebabkan kelemahan mereka. 

Oleh itu guru tidak perlu menggunakan kaedah yang menyebabkan mereka menjadi malu, seperti menyuruhnya membaca dengan kuat di hadapan kelas, sebaiknya mereka di bawa ke tempat lain atau membaca dalam kumpulan yang sama atau membaca secara beramai-ramai.

Jika mampu, guru patut selalu berjumpa mereka untuk berbincang dan sekali sekala jemput mereka makan di kantin dan sebagainya supaya mereka dapat merasai bahawa guru itu benar-benar untuk membantu mereka menguasai bacaan al-Quran. Setelah mereka berjaya membaca maka berilah penghargaan berupa sijil di perhimpunan sekolah. Apabila mereka merasakan seronok membaca al-Quran maka mereka akan berusaha untuk mendekatinya lebih jauh lagi. Di samping galakan dan motivasi guru yang berterusan. Dengan wajah keriangan yang ditunjukkan oleh guru, serta menampakkan kesayangan guru itu terhadap murid, menjadikan mereka terasa bersalah jika mereka tidak mendengar nasihat-nasihat yang dilontarkan oleh guru.

Guru juga hendaklah menunjukkan ketegasan semasa pengajaran dan pembelajaran berlangsung, tetapi ketegasan itu dilakukan dengan senda gurau, sambil mengenakan sedikit denda terhadap mereka, dan mereka bersedia untuk menerima dengan lapang dada seperti menarik sedikit telinga sebagai menandakan guru tidak gemar dengan perlakuan tersebut. Murid yang sememangnya sayang kepada gurunya itu, dengan cepat memohon maaf, dan guru terus maafkan dan letakkan tangan di belakang mereka atau memuji mereka supaya mereka tidak merasakan sesuatu yang boleh menjejaskan penumpuan terhadap pelajaran yang sedang dihadapi itu. Denda atau hukuman yang boleh menjatuhkan maruah mereka sepatutnya dielakkan supaya murid berkenaan tidak tertekan.

Kebiasaannya guru berhadapan dengan masalah apabila berada di kelas yang terlalu lemah dan kemungkinan terdapat empat atau lima murid yang tidak boleh membaca dengan baik dan yang lain pula bersikap malas, suka ponteng, tidak suka membuat tugasan yang diberikan oleh guru, suka tidur dan sebagainya menyebabkan guru terasa bosan untuk berhadapan dengan mereka. Sebagai guru yang telah diberikan amanah untuk mengajar di kelas yang berkenaan seharusnya mencari amalan yang boleh meningkatkan motivasi dan kecenderungan mereka untuk mengikuti pelajaran yang sedang diajar.

Kesimpulannya, bagi melaksanakan tugas yang mencabar ini, guru tidak boleh mengamalkan sikap mengeluh dan merasa kecewa jika usaha-usaha yang dijalankan menemui kegagalan. Usaha dan ikhtiar yang berterusan mengikut pendekatan-pendekatan yang difikirkan wajar hasil daripada kreativiti dan inovasi serta komitmen guru yang tinggi. Kepuasan bagi seorang itu ialah apabila ramai murid yang diajar mencapai kejayaan. InsyaAllah dengan doa dan harapan, usaha yang disertakan dengan niat yang ikhlas kerana Allah akan mendapat keberkatanNya jua.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

statistics

karyafarhana. Dikuasakan oleh Blogger.

Subscribe Box

Subscribe Here

Sign up here with your email.

Contact

Nama

E-mel *

Mesej *

Pengikut

click me to reveal the contact form

Get in touch with us:

Nama

E-mel *

Mesej *

LAMAN SESAWANG INI TELAH DITUTUP

Laman ini adalah projek semasa IPG,

segala data sebelum ini kami mohon maaf atas kecuaian kami