- keupayaan mendengar dengan teliliti
- memahami dan menghayati secara lisan perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan serta dapat memberikan respon
- perkembangan kanak-kanak menunjukkan bahawa kanak-kanak mula mendengar, selepas itu mengajuk dan seterusnya bercakap
- kanak-kanak kuasai bahasa daripada apa yang didengar dan dialaminya
- mereka cuba meniru dan menuturnya berulangkali apa yang dideengar daripada orang yang berada di sekelililingnya
- model pembelajaran (ibu bapa, ahli keluarga, guru dan lain-lain)
- kita belajar bercakap melalui pendengaran
- dalam komunikasi lisan, kedua-dua kemahiran mendengar dan bertutur adalah terlibat. walaupun kemahiran ini berhubung rapat namun ia merupakan kemahiran yang berbeza
- kemahiran mendengar hendaklah dijalankan dengan kemahiran-kemahiran lain
PROSES MENDENGAR
- proses mendengar
- mendengar deretan bahasa
- memahami bunyi bahasa
- menilai bunyi
- bertindak terhadap bunyi
PERINGKAT-PERINGKAT KEMAHIRAN MENDENGAR
- Peringkat Awal
- mengecam, mengajuk dan memilih bunyi
- mendengar dan mengecam makna perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat
- melakukan sesuatu yang disuruh
- menjalankan perintah dan permintaan
- bertindak terhadap soalan-soalan mudah
- mengingat dan memadankan perkataan dan ayat-ayat mudah secara tepat
- Peringkat Pertengahan
- mengecam dan mengingat fakta
- mengenal maklumat khusus
- mengesan urutan maklumat
- mengenal sebab dan akibat
- mengenal perhubungan orang yang berinteraksi
- mengenal sikap dan perasaan orang yang bercakap
- Peringkat Maju
- mengenal isi-isi penting
- mengenal peranan dan perhubungan orang yang bercakap
- mentafsir maksud orang yang bercakap
- memberitahu fungsi tekanan dan intonasi
- mencari jalan mengatasi masalah yang didengar
- mengikut aliran dalam dialog atau perbualan
- mentafsir tujuan penutur menggunakan pelbagai struktur nahu
- kemahiran mendengar dan bertutur merupakan asas dalam kemahiran berbahasa
- bertutur dengan bahasa yang mudah, tepat dan jelas
- bahan ransangan penting untuk meningkatkan minat dalam menguasai kemahiran mendengar dan bertutur
- memberi peluang murid terlibat secara aktif dapat mempercepat penguasaan kemahiran
- memberi tumpuan kepada aspek sebutan, intonasi, jeda dan tatabahasa
- laras bahasa yang digunakan mesti bersesuaian dengan konsep
- kemahiran mendengar hendaklah dijalankan dengan kemahiran lain
- latihan yang dijalankan hendaklah berteraskan sesuatu tugasan yang boleh membawa kepada sesuatu aktiviti
- setiap aktiviti dan kemahiran membolehkan murid menunjukkan kefahaman mereka melalui bahasa, aksi atau cara-cara lain yang berkesan
- guru harus memberi peluang kepada murid berlatih mendengar sebanyak yang mungkin dan beserta dengan motivasi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan