Kemahiran Mendengar

KEMAHIRAN MENDENGAR


  • keupayaan mendengar dengan teliliti
  • memahami dan menghayati secara lisan perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan serta dapat memberikan respon 
  • perkembangan kanak-kanak menunjukkan bahawa kanak-kanak mula mendengar, selepas itu mengajuk dan seterusnya bercakap
  • kanak-kanak kuasai bahasa daripada apa yang didengar dan dialaminya
  • mereka cuba meniru dan menuturnya berulangkali apa yang dideengar daripada orang yang berada di sekelililingnya
  • model pembelajaran (ibu bapa, ahli keluarga, guru dan lain-lain)
  • kita belajar bercakap melalui pendengaran
  • dalam komunikasi lisan, kedua-dua kemahiran mendengar dan bertutur adalah terlibat. walaupun kemahiran ini berhubung rapat namun ia merupakan kemahiran yang berbeza
  • kemahiran mendengar hendaklah dijalankan dengan kemahiran-kemahiran lain



PROSES MENDENGAR
  1. proses mendengar
  2. mendengar deretan bahasa
  3. memahami bunyi bahasa
  4. menilai bunyi
  5. bertindak terhadap bunyi

PERINGKAT-PERINGKAT KEMAHIRAN MENDENGAR
  • Peringkat Awal
    1.  mengecam, mengajuk dan memilih bunyi
    2. mendengar dan mengecam makna perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat
    3. melakukan sesuatu yang disuruh
    4. menjalankan perintah dan permintaan
    5. bertindak terhadap soalan-soalan mudah
    6. mengingat dan memadankan perkataan dan ayat-ayat mudah secara tepat
  • Peringkat Pertengahan
    1. mengecam dan mengingat fakta
    2. mengenal maklumat khusus
    3. mengesan urutan maklumat
    4. mengenal sebab dan akibat
    5. mengenal perhubungan orang yang berinteraksi
    6. mengenal sikap dan perasaan orang yang bercakap
  • Peringkat Maju
    1. mengenal isi-isi penting
    2. mengenal peranan dan perhubungan orang yang bercakap
    3. mentafsir maksud orang yang bercakap
    4. memberitahu fungsi tekanan dan intonasi
    5. mencari jalan mengatasi masalah yang didengar
    6. mengikut aliran dalam dialog atau perbualan
    7. mentafsir tujuan penutur menggunakan pelbagai struktur nahu
 PRINSIP KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
  • kemahiran mendengar dan bertutur merupakan asas dalam kemahiran berbahasa
  • bertutur dengan bahasa yang mudah, tepat dan jelas
  • bahan ransangan penting untuk meningkatkan minat dalam menguasai kemahiran mendengar dan bertutur
  • memberi peluang murid terlibat secara aktif dapat mempercepat penguasaan kemahiran
  • memberi tumpuan kepada aspek sebutan, intonasi, jeda dan tatabahasa
  • laras bahasa yang digunakan mesti bersesuaian dengan konsep
  • kemahiran mendengar hendaklah dijalankan dengan kemahiran lain
  • latihan yang dijalankan hendaklah berteraskan sesuatu tugasan yang boleh membawa kepada sesuatu aktiviti
  • setiap aktiviti dan kemahiran membolehkan murid menunjukkan kefahaman mereka melalui bahasa, aksi atau cara-cara lain yang berkesan
  • guru harus memberi peluang kepada murid berlatih mendengar sebanyak yang mungkin dan beserta dengan motivasi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

statistics

karyafarhana. Dikuasakan oleh Blogger.

Subscribe Box

Subscribe Here

Sign up here with your email.

Contact

Nama

E-mel *

Mesej *

Pengikut

click me to reveal the contact form

Get in touch with us:

Nama

E-mel *

Mesej *

LAMAN SESAWANG INI TELAH DITUTUP

Laman ini adalah projek semasa IPG,

segala data sebelum ini kami mohon maaf atas kecuaian kami